Alle nyheter


Heisann til nye og innbodde beboere i Opsahlgården borettslag.

 

Årets vårdugnad blir 10.mai og vi starter opp som vanlig kl 11.00. På dugnaden blir det fokus på sosialt fellesskap, ivareta beplantning og bed, vaske leker og utemøbler, samt rydde barnevogn- og sykkelbod.

 

Vi jobber sammen først i noen timer, og samles deretter for henging med lett servering. Dersom noen ønsker å bidra med noe til serveringen – gi gjerne en lyd til oss per epost, eller kontakt Johanne (styreleder) på 95789392.

 

Syklene i sykkelboden merkes med bånd innen lørdag 3.mai – båndene må fjernes før dugnad for at ikke syklene blir fjernet. Ellers blir det bestilt containere som blir stående i Kongsberggata fra 9.-12.mai. Disse kan benyttes av den enkelte beboer. Det kommer en container til blandet avfall, en til hageavfall, samt beholder til småelektrisk avfall.

 

Vi ses!

OBS -endring pga været - er meldt fint i morgen.

I morgen, tirsdag, blir det julegrantenning i bakgården med gløgg og pepperkaker - alle er hjertelig velkommen. Håper å få kickstarte adventstemninga i bakgården sammen med mange av dere gode naboer.

19. oktober 2024

Høstdugnad

Velkommen til høstdugnad!

Dato: Lørdag 2.november

 

Velkommen til årets høstdugnad. Vi møtes i bakgården kl 11.00 og vi starter opp med en liten plan for dugnaden for de som er på plass fra start.

 

En av planene for årets dugnad er å fjerne sandkassen midt i bakgården som nå knapt blir brukt av andre enn kattene, for så å få opp en ny planert sandkasse med lokk til våren. Det vil settes opp sekker til avfall fra sandkassen ute ved bommen – en for sand og en for trevirke. Dersom noen ivrer veldig og ønsker å begynne på denne jobben før dugnaden, kontakt Johanne på 95789392, så setter vi ut sekkene litt tidligere.

 

Containere er også bestilt og disse kan benyttes av samtlige – én til hageavfall og én til restavfall. De kommer 1.november og blir stående til 4.november (hentes mellom kl 07.00 og 20.00).

 

Når den største delen av dugnaden er unnagjort, møtes vi til litt servering og hygge. Dersom noen ønsker å bake eller lage noe til dette, kontakt styret på mail eller Johanne på 95789392. Det er alltid kjærkomment 😊

 

Vi sees!

Årets brannvernkontroll gjennomføres tirsdag 17. (2, 4, 6 og 8A) og onsdag 18. september (8B, 8C, 10A, 10B og 15). Befaringen finner sted mellom 17:00 og 21:00 begge dager.

Det er viktig at de får kommet innom alle enheter. Se vedlegg for mer informasjon.

Her kommer litt repetisjon, samt noe oppdatering rundt byggearbeidene som nå er i gang på nabotomten vår.

Arbeidene som nå er i gang er ikke noe nytt. Gode Boliger AS har planlagt og hatt byggesak om dette siden januar 2021, og det er godt kjent for styret og flere beboere fra før. Det har dog tatt lang tid før arbeidene nå er kommet i gang.

Om bygget som kommer opp

Bygget er noe lavere enn nabobygget, og dekker omtrentlig samme grunnflate som det bygget som tidligere sto der. Det kommer tre enheter. Se bildet for hvordan disse er prosjektert, og vedlegget til denne saken for alle tegninger til prosjektet.

Om prosessen videre

I sommer er det revet gammelt bygg, og fjerning av det siste er straks ferdig. Ut over høsten vil nytt bygg settes opp, noe som er planlagt ferdig innen jul. Ut over vinteren skal det arbeides innendørs, og arbeidene er planlagt ferdig før sommeren 2025. 

Hva betyr dette for oss?

Støy: Vi må påregne normal byggestøy i byggeperioden, men i all hovedsak nå i høst frem mot jul.

Tilgang til vår eiendom: Det vil kreves noe transport over vår tomt, samt oppføring av stillas. Dette skal holdes til et minimum

Vegetasjon i vår bakgård: Grunnet bl.a. dreneringsarbeid rundt det nye bygget og stillas, vil vegetasjonen som ligger helt inntil bygget bli fjernet eller flyttet i løpet av høsten. Det er avtalt at Gode Boliger og Opsahlgården v/styret skal ha et planmøte med gartner snartlig for å legge en plan for re-etablering av vegetasjon i vår bakgård. Når denne planen er klar, vil dere få mer informasjon.

Hva hvis dere har flere spørsmål?

Se saken på Plan- og bygningsetatens hjemmesider: Plan og bygningsetaten - Saksinnsyn

Styret vil kun involvere seg i saker og spørsmål knyttet til dette prosjektet som er viktige for oss i fellesskap, som for eksempel endringer i vår egen bakgård.

Kjære  alle sammen,

endelig er våren i anmarsj og vi ligger an til å få opp mot 20 grader neste helg! Vår betyr også dugnad, og vårdugnaden i år er satt til 11.mai kl 11.

På årets dugnad skal vi blant annet beise bordene som fikk nye planker i fjor og gi litt ekstra omsorg til sandkassa.

Det kommer containere for hageavfall og restavfall, samt en dunk til småelektrisk - dette blir stående fra fredag til mandag. Vi oppfordrer samtidig alle til å levere farlig avfall til gjenvinningsstasjonen (feks ved Bentsebrua) av hensyn til brannsikkerhet.

Sykler vil, på samme måte som tidligere, få knytt på seg et bånd innen en uke før dugnad. Eier av sykkelen må sørge for å klippe av båndet innen 11/5 dersom sykkelen ikke skal bli fjernet på dugnaden. Vi oppfordrer til å oppbevare sykler som brukes sjelden i egen bod, da det er og blir trangt om plassen. Si fra om du trenger hjelp til å flytte/bære sykkel eller annet fra fellesområder til egen bod.

Etter et par timers arbeid blir det lett servering for store og små. Hvis du har lyst til å bidra med en langpanne eller lignende til kaffen, er du hjertelig velkommen (gi gjerne beskjed, så vi kan planlegge deretter).

Vi gleder oss til å jobbe sammen for å legge til rette for fine stunder i bakgården dette året og. Vel møtt!

26. november 2023

Julegrantenning

3.desember kl 17.00

Det blir tenning av julegrana 3.desember kl 17.00. Vi fikser gløgg og pepperkaker, og borettslagets unge musikanter har meldt om musikalsk innslag.

14. oktober 2023

Velkommen til høstdugnad!

Dato: Lørdag 28.oktober

Tradisjon tro møtes vi i bakgården for felles dugnad fra kl 11.00. Det blir enkel servering underveis.

Containere er bestilt og kan benyttes av samtlige – én til hageavfall, én til restavfall samt en beholder til elektrisk avfall. De kommer 27/10 og blir stående til 30/10 (hentes mellom kl 07.00 og 20.00).

For å få ryddet i sykkelboden, blir syklene merket med bånd ila neste helg. Båndet må fjernes før dugnaden, ellers blir syklene fjernet. Vi oppfordrer til å oppbevare sykler som ikke brukes jevnlig i egen bod. Si fra hvis noen trenger hjelp til å flytte/bære sykkel eller annet fra fellesområder til egen bod.

Send mail til styret dersom du har innspill til oppgaver som bør gjøres, helst innen 23/10.

Vi sees!


Som dere ser er Balkongteam i gang med å forberede arbeidet med å montere balkonger i borettslaget. Stillas er på vei opp, og fra uke 21 til uke 27 vil det være full byggeaktivitet. Balkongteam har vært rundt og hengt opp informasjon til alle som har bestilt balkong, men vi sammenfatter noen hovedpunkter her.

  • Omar Sunal er prosjektleder og kan nåes på tlf 990 07 986 dersom du har noen spørsmål.
  • Teamet som skal montere balkonger og dører heter Stefan Johansson og Sven Erik Erikson. De jobber lange dager mand-ons, og halv dag torsdag, slik at de kan reise hjem til Sverige i helgene. Noen unntak kan forekomme for å sikre fremdriften i prosjektet, herunder at Balkongteam får inn et ekstra team i deler av perioden.
  • Beboere som skal ha balkong vil bli varslet senest to dager før balkongdør skal monteres. Teamet tar seg inn fra stillas og trenger ikke nøkkel, men rommet må forberedes slik det er beskrevet i informasjonen utdelt.
  • Husk å lukke vinduer mot stillas når du ikke er hjemme, både av hensyn til økt innbruddsfare og med tanke på støv.
  • Når balkondørene er på plass vil disse være låst fra utsiden med en nøkkel som kun Balkongteam har tilgang til, overlevering av nøkler skjer når hele prosjektet er ferdigstilt.
  • Balkongene monteres ved at to hull pigges i fasaden hvor balkongen monteres. 
  • VÆR FORSIKTIG når du går i nærheten av stillaset, det kan skje at små steiner eller lignende faller ned. Gi beskjed til Balkongteam om du skulle oppdage noe som bør forbedres i forbindelse med sikkerheten.
  • Alle foreldre bes passe litt ekstra godt på barna i byggeperioden.
  • Å bo på en byggeplass er ikke morsomt, det vil bli litt ekstra forstyrrelser i en periode fremover. Balkongteam lover gjøre sitt for at dette skal bli en så trivelig og sikker arbeidsplass som mulig - samtidig som de sørger for at balkongene kommer på plass innen det er ferietid for alle og enhver!

Vi ønsker velkommen til dugnad lørdag 13.mai kl 11.00.

Vår vaktmester, Lukman, har allerede gjort en formidabel jobb med å rake og koste i bakgården, så på denne dugnaden ønsker vi spesielt å vie oppmerksomhet til pussing og maling av sittegruppe(r) og porten ved Kongsberggata 2-4. Vi skal også plante blomster, legge bark og hente frem utemøbler. Kontainere for hageavfall og restavfall er bestilt, samt en egen dunk til småelektrisk.

Sykler vil, på samme måte som tidligere, få knytt på seg et bånd en uke før dugnaden. Eier av sykkelen må sørge for å klippe av båndet innen 13.5 dersom sykkelen ikke skal bli fjernet på dugnaden. Vi oppfordrer til å oppbevare sykler som brukes sjelden i egen bod, da det er og blir trangt om plassen. Si fra om du trenger hjelp til å flytte/bære sykkel eller annet fra fellesområder til egen bod.

Etter et par timers arbeid blir det lett servering for store og små. Hvis du har lyst til å bidra med en langpanne eller lignende til kaffen, er du hjertelig velkommen (gi gjerne beskjed, så vi kan planlegge deretter). Vel møtt!

26. januar 2023

Takarbeid i Kongsberggata 8

Det vil være pågående byggearbeid i forbindelse med rehabilitering av taket i Kongsberggata 8 mellom uke 4 og uke 12. Arbeidet vil medføre noe støy og det er montert en materialheis i bakgården i den forbindelse. Periodevis vil det være noe lagring av materialer på bakkeplan, men disse vil i løpet av kort tid tas opp på taket. 


Første fase innebærer riving av eksisterende tak, i den forbindelse er det satt opp kontainer i Kongsberggata som er delvis dekket med presenning for å begrense at støv sprer seg. Denne vil fjernes når de er ferdig med rivingen. 

Til dere som har boder på loftet så oppfordrer vi alle til å fjerne/dekke til det dere er redd for, som ikke allerede er oppbevart i kasser. Det er særlig når taket skal bygges opp igjen at hamring kan føre til at støv drysser ned mellom treplankene i taket. Taket vil ikke være helt åpent.

18. november 2022

Brannvernkontroll

Mandag 21.november og tirsdag 22.november kommer Norsk Brannvern på sin årlige kontrollrunde i borettslaget, i tråd med vår avtale med dem. Befaringen finner sted mellom kl 17:00 og 21:00 begge dager. Se skrivet under for informasjon om når de møter på de respektive adressene. 

Velkommen til høstens dugnad! Lørdag 5.november kl 11.00.

Vi skal renske, rake, rydde og kaste. Som vanlig vil vi bestille kontainere for avfall som kan brukes. 

Sykler vil som vanlig få knytt på seg et bånd en uke før dugnaden. Disse båndene må klippes av innen 5.11 dersom sykkelen ikke skal bli fjernet på dugnaden. Vi oppfordrer til å oppbevare sykler som ikke brukes ofte i egen bod. Si fra hvis noen trenger hjelp til å flytte/bære sykkel eller annet fra fellesområder til egen bod.

Vel møtt!

Velkommen til vårens vakreste eventyr! Lørdag 7.mai kl 11.00. 

Vi skal blant annet plante, tilføre bark i bedd, vaske og vedlikehold i oppgangene, tømme hageavfall, rydde og koste i sykkel- og barnevognbod, oppgradere sandkasser, hente frem flere bord og stoler - og ikke minst hygge oss og være sosiale!

Som vanlig blir det lett servering etter et par timers innsats.

Vel møtt!



1. desember 2021

Årets brannvernkontroll

Mandag 6.desember mellom 17.00-21.00 kommer Norsk Brannvern på årlig brannvernkontroll i borettslaget. Det er valgfritt om man ønsker at inspektøren kommer inn i leilighet og skifter batteri, tester varslere og kontrollerer manuelt slokkeutstyr eller om man heller ønsker at kontrollen gjennomføres uten fysisk besøk. Se vedlagt skriv for mer informasjon. 

NB! Tidligere samme dag, kl 11.00, vil varslingsanlegget bli testet av Autronica.

17. oktober 2021

Høstdugnad

Velkommen til dugnad!

Tid: Lørdag 30.oktober kl 11:00.

Oppmøte i bakgården. 

Vi byr på enkel servering etter noen timer med felles innsats! Dersom du/dere har spørsmål eller innspill til oppgaver som bør gjøres, ta kontakt med styret på mail.


Etter en gjennomgang av Mycoteam har vi fått innspill om noen tiltak som kan være gode for å begrense fukt/saltutslag i kjellerne:

«Det er spesielt viktig at organiske materialer, for eksempel trematerialer/ved, papp/papir og tekstiler, lagres opp fra gulv og ut fra yttervegger. På den måten reduseres risikoen for oppfukting og påfølgende utvikling av mugg- og råtesoppskader. Lagring opp fra gulv og ut fra yttervegger fører dessuten til bedre luftsirkulasjon rundt materialene slik at eventuell fuktighet lettere tørker opp. Man kan med fordel kjøpe inn lagringshyller i metall som ikke må plasseres inn mot ytterveggene eller delvegger i mur til benyttelse av lagring i bodene.»


• I høst legger vi derfor opp til at alle beboere tar en god opprydding i egne boder. Vi oppfordrer alle til å foreta denne ryddingen før 30.10, slik at så mange som mulig kan bidra til oppgaver på fellesområdene.

• Det bestilles to stk kontainere til avfall og en stk kontainer til hageavfall. I tillegg bestilles det bur til elektrisk og farlig avfall. Kontainere står fra fredag 29.10 til mandag 1.11.


Oppgaver på fellesområdene:

• Beskjæring av busker

• Planting av tulipanløk

• Rydde unna potter/planter/div møbler ute

• Rydde i felles boder

• Evt rydding på fellesareal (etter behov)

• Gjennomgang av sykler

Sykler vil som vanlig få knytt på seg et bånd en uke før dugnaden. Disse båndene må klippes av innen 30.10 dersom sykkelen ikke skal bli fjernet på dugnaden. Vi oppfordrer til å oppbevare sykler som ikke brukes ofte i egen bod. Si fra hvis noen trenger hjelp til å flytte/bære sykkel eller annet fra fellesområder til egen bod.

3. mai 2021

Dugnad

Koronaviruspandemien tvinger oss stadig til å gjøre ting litt annerledes, det gjelder dessverre for vårdugnaden i år også! For å slippe at vi alle jobber i bakgården samtidig har vi bestilt inn konteinere som blir stående i Kongsberggata fra torsdag 6.mai-mandag 10.mai. Vi har som vanlig bestilt en til rest og en til hageavfall, så vel som en dunk til el-avfall. Styret sørger for innkjøp av blomster, bark og sand. Forslag til oppgaver som må gjøres: -bære opp utemøbler fra kjellere -plante blomster -luke bedd/legge ny bark -vaske gjerdet i Kongsberggata 2 -spyle portrom -trimme hekk -rydde og kaste ting fra fellesareal -snekre ny løsning til sandkassen (hvis vi har noen kyndige snekkere? Ta kontakt.)

16. april 2021

Papiravfall

Det er mange av dere som påpeker at papiravfallet stadig er fullt. Fra neste uke vil det være to dunker for papiravfall og en dunk for restavfall i søppelskuret ved Kongsberggata 8 (følg med på når nye klistremerker kommer opp!). I søppelskuret ved Kongsberggata 4 blir det nå en liten dunk for papiravfall i tillegg til en for papiravfall og to for restavfall inne i søppelskuret. Det er viktig at dere leser på klistremerkene slik at avfallet kastes på riktig sted. Vi planlegger å bytte til riktig papirsluse hvis denne ordningen fungerer, men ønsker teste ut i mellomtiden. Videre er det svært viktig at alle er flinke til å brette og flatpakke papp og papir. Har du kjøpt nye spisestuemøbler, tømt en haug med pappesker, osv. må emballasjen leveres på gjenvinningsstasjonen på Bentsebrua eller kjøres vekk - det er ikke fellesskapets ansvar!

I dag monterer Autronica nye kontrollpaneler til brannvarslingsanleggene våre. De nye panelene skal ha et noe enklere brukergrensesnitt, men fungerer omtrent som før. Ber uansett om at alle tar en titt på de, og gjør dere litt kjent, slik at dere kan forholde dere til avmelding ved falske alarmer, etc. For det meste fungerer ting som før, og ingen andre komponenter skiftes. Minner også om at det er et kollektivt ansvar å sjekke og melde fra om noen sentraler står med lampe som lyser for FEIL. Det vil lyse for UTKOBLING, dette er normalt. Det betyr at det er utkoblet at det skal ringe i alle leiligheter umiddelbart. Det er en 3 minutter forsinkelse fra deteksjon til alarm. Og disse tre minuttene har man til å nullstille dersom det er snakk om en falsk alarm. Bruksanvisningene ligger lagret på hjemmesiden under Dokumenter, samt er plassert ut i oppgangene.

29. november 2020

Julegrantenning

Med et lett snødriv i lufta minnes styret på at det er dags for julegrantenning i bakgården - selv om vi i år må føye denne inn i rekken av ting som gjøres litt annerledes. I dag kl 17.00 inviterer vi derfor til julegrantenning via kjøkkenglasset, soveromsvindu, trappesats eller det som måtte passe. Dersom vi har noen frivillige musikanter som kan tenke seg å bidra en impromtu julesang, så ta kontakt, hvis ikke kan vi alle tune inn radioen til NRK SUPER JUL og håpe at de tar en sang som faller i smak. Etter grana er tent kan borettslagets barn komme ned og hente hver sin lille overraskelse fra treet. Husk bare å holde avstand og avvente litt dersom det er andre der ute!

Kjære beboere. Styret er i ferd med å inngå ny avtale med Telia om fremtidens leveranse til borettslaget. Tidene endrer seg, og vi ser at viktigheten av kvalitet på bredbånd øker, samt at behovet for tradisjonell TV via dekoder blir mindre og mindre. Flere og flere bruker nå utelukkende strømmetjenester via internett. På grunn av dette tar vi nå TV ut av fellesavtalen med Telia, og øker satsningen på felles bredbånd. Det vil derfor bli en betydelig oppgradering i bredbåndsinfrastrukturen, med nye "bokser" og med en høy netthastighet til alle, slik at de fleste ikke vil trenge å oppgradere til ekstra hastighet. I stedet må den enkelte beboer oppgradere sin pakke dersom de ønsker å beholde tradisjonell TV via dekoder. Informasjon om dette vil komme direkte fra Telia til den enkelte beboer. Vi prøver å gjennomføre endringene innen jul, og spørsmål om overgangen må rettes til Telia kundeservice. Vi vil oppdatere dere når vi vet mer om eksakte datoer og så videre.

19. oktober 2020

Høstdugnad

Lørdag 31.oktober inviterer vi til høstdugnad kl. 11.00. Vi skal renske, rake, rydde og kaste. Pass på å holde god avstand til hverandre, og er du syk så hold deg hjemme! I år blir det dessverre ikke mat- og kaffeservering, men ta gjerne med egen kopp med noe varmt å drikke. I løpet av de neste dagene vil samtlige sykler bli merket med røde bånd, det samme gjelder barnesykler, vogner, akebrett m.m som står på fellesarealer. Dersom gjenstandene som er merket har en eier, ber vi om at båndet fjernes, hvis ikke vil det bli kastet/gi bort i forbindelse med dugnaden. Samtidig ber vi innstendig om at eiendeler som sjelden er i bruk finner veien ned i kjellerbodene. Det er veldig fullt både i sykkelboden og barnevognboden - så her må det ryddes!

Usbl jobber med en løsning for at borettslag og sameier skal få mulighet til å gjennomføre generalforsamlingen/årsmøtet digitalt, via en egen modul i portalløsningen Min side. Vi i styret er positive til en slik løsning og ønsker benytte oss av dette, dersom de samme reglene for sosial distansering fortsetter etter påske. Det digitale møtet er ikke et videomøte eller telefonmøte hvor vi møtes i sanntid. Møtet gjennomføres ved at man logger seg på Min side, og gjør sin avstemming på sakene som ligger der i løpet av et tidsrom på cirka 7 dager. Det kan sammenlignes med å logge seg inn på Skatteetaten eller Altinn og levere selvangivelsen, hvor hver person er identifisert og unik. Usbl anbefaler at det er ordinære årsmøtesaker som årsregnskap, årsmelding, styrehonorar og valg gjennomføres via digital generalforsamling/årsmøte. Vi kommer derfor til å sette en dato for ekstraordinært møte senere for å følge opp andre saker. For at dere skal kunne delta på en digital generalforsamling må dere ha tatt i bruk Min side (se vedlegg). Vi anbefaler at dere oppretter bruker først som sist, slik at dette er klart dersom digital generalforsamling blir årets løsning. Ta kontakt med styret dersom du mistenker at vi mangler ditt mobilnummer eller e-post i våre systemer. Vi kommer tilbake med mer informasjon i andre halvdel av april. Ta vare på dere selv!

Tirsdag 10. mars kommer det seks mann som skal beskjære alle trærne i bakgården vår. De vil holde på med lift og verktøy hele dagen, så det blir støy og fallende grener. Det vil ikke være anledning til å bruke uteområdene i noe særlig grad denne dagen. Bakgården vil bli lysnet betydelig ved at alle trær blir beskåret ca 2 meter rundt hele kronen. Trær som henger over gangveier, lekeplass og sittegrupper blir trimmet tilbake. Det samme gjelder grener som er kommet for nær fasaden. Et par mindre trær og busker langs muren til Sarpsborggata blir fjernet. Det samme gjelder det store treet ved redskapsboden, som henger over lekeplassen. Deretter er det bare å se en lysere og triveligere vårsol i møte i bakgården.

Uke 9 gjennomfører Access låsspesialisten montering av nytt porttelefonanlegg. Styret har valgt en taleløsning, som i dag, fra Comelit. Svarapparatet i leilighetene er av en håndfri type. Se bildet. Det er viktig at beboerne sørger for at montør kan komme inn i din leilighet. Dersom du ikke har mulighet til å være hjemme, alliér deg med en nabo, eller lever nøkkel til Eivind eller Linda i styret. Selve monteringen er ganske fort gjort i de fleste leiligheter, men Access har ønsket å kunne ha tilgang gjennom hele dagen, dersom det oppstår vanskeligheter med monteringen. Monteringsdatoer er: Bergensgata 10 A og B: mandag 24. februar Kongsberggata 8A: onsdag 26. februar Kongsberggata 8 B og C: torsdag 27. februar Kongsberggata 6: onsdag 26. februar Kongsberggata 2 og 4: tirsdag 25. februar Bjølsengata 15: fredag 28. februar Kontaktperson i forbindelse med monteringen er Joakim Røvik i Access, tlf. 22228888. For mer informasjon se informasjonsskriv som er lagt på alles dørmatter i dag.

Kjære beboer i Opsahlgården borettslag. Styret har opprettet denne hjemmesiden som ny informasjonskanal. Hensikten er å ha et samlet, og åpent oppslagsverk for relevant informasjon på ett sted, samt å erstatte oppslag i oppgang som informasjonskanal. Vi vil fortløpende legge ut mer på sidene, etterhvert som det blir aktuelt. I tillegg vil det blir sendt ut varsling på epost ved viktig ny informasjon.